online web builder

Sukker – kilden til alt ondt?

4.november 2017

Sukker – kilden til alt ondt eller en kilde til all glede?

Først noen facts om sukker:
Til enhver tid har vi og våre forfedre dratt nytte av sukker for å overleve – naturen har innrettet det slik at sukker blir lagret og omvandlet til verdifull næring og energi i kroppen. Energi er selvsagt livsnødvendig og tidligere ble sukker sett på som nettopp dette: livsnødvendig kilde til energi. Så hvordan har det seg at sukker i vår til har blitt noe ille?

I medier kan vi lese oss opp på sukker og hvor farlig sukker er for oss. Samtidig får vi masse informasjon om at såkalte sukkerfrie produkter, søtet med kunstig søtning, heller ikke er så sunne som vi ønsket oss og at de til og med forårsaker vektøkning!

Så hva skal vi tro?

Kilden til alt ondt eller kanskje til litt glede også?
Dette med sukker er litt som med religion; jo mer opptatt du er av sunt kosthold, desto mer vil du kanskje tenke at sukker er kilden til alt ondt, mens er du en lidenskapelig «sjokoholic», er du antakelig mer med det siste utsagnet. Antakelig er det slik at man helst tror på de meningene og påstandene vi uansett trodde på i forkant! Sannheten ligger nok et sted midt i mellom – det er like feil å unngå alt sukker som det er å spise sukker i store mengder! Men som med så mye annet, er det også her snakk om moter og trender, og vi skal aldri glemme at de fleste artikler vi leser også har en markedsføringsagenda!

Så la oss heller ta en titt på ekte facts!
Wikipedia definerer sukker som «en gruppe spiselige, krystallinske karbohydrater. Sukker har søt smak, er energirikt og fungerer som et viktig drivstoff i livsprosessen. Vanlig sukker blir ekstrahert av planter (sukkerrør og sukkerbete) og som hovedsakelig består av sukralose»*

I tillegg til sukralose, finnes det fruktose (fruktsukker) og dextrose/ glucose (druesukker) som er laget av stivelse (og ikke druer!). Fruktose og dextrose er forresten hovedingrediensene i honning og tilsvarer 80% av innholdet! I tillegg finnes mange andre former for sukker, som for eksempel lactose (melkesukker) og maltose (maltsukker).

Hva må vi se etter når vi vil informere oss om sukker?
Det viktigste spørsmålet vil alltid være: Hvor mye sukker trenger vi og når blir det for mye sukker? Er det forskjell på sukker, eller finnes det sukkerarter vi både kan og bør putte i oss? Hvordan vi tilføre kroppen det nødvendige sukkeret vi trenger for å produsere energi?

Cellene våre trenger sukker for å leve, vokse og dele seg. Cellens kraftverk, mitokondria, henter ut sin energi fra sukker, med og uten oksygen – derfor trenger vi sukker og oksygen i blodomløpet hele tiden. Kroppen regulerer dette gjennom blodsukkernivået. Det beste er å spise mat som balanserer blodsukkeret.

Helsedirektoratet skriver at tilsatt sukker i kostholdet skal ligge under 10 energiprosent. Dette tilsvarer ca 60-70 g/ dag for menn og 50-55 g/ dag for kvinner. Og selv om mengden av tilsatt sukker har sunket betraktelig de siste årene, finner vi fremdeles store mengder tilsatt sukker i leskedrikker, godteri, melkeprodukter og diverse matvarer. De tilfører mye sukker og energi, men lite vitaminer og mineraler. Det er sannsynlig at hyppig inntak av sukkerholdige drikker som brus og juice øker risikoen for overvekt. Sukker som forekommer naturlig i matvarer som frukt og melk regnes ikke som tilsatt sukker.**

Sukker i FitLineproduktene
FitLine er laget av mat og består for det meste av næring som stammer fra grønnsaker og frukt. I grønnsaker og frukt finner vi naturlig fruktsukker. Samtidig finner vi løselige og uløselige kostfiber, som bidrar til at blodsukkeret holder seg stabilt. I FitLine Optimalsettet finner vi 10,3 g sukker – ikke vanlig raffinert sukker, men fruktsukker som naturlig finnes i grønnsakene og frukten næringstoffene er vunnet ut fra.

Mye av fruktsukkeret har vi likevel valgt å fjerne og erstatte med utdrag fra planten stevia. I det tyske Wikipedia kan vi lese at stevia utvinnes fra planten Stevia rebaudiana, som brukes som søtning. Ekstratet består hovedsakelig av steviolglycosider. Vanligvis har stevia en lakrisliknende smak og har inntil 450 ganger høyere søtningskraft enn sukker, bidrar ikke til å utvikle karies og er egnet for diabetikere.***

Hvorfor har vi valgt å beholde noe av fruktsukkeret i FitLine?
Hos PM-International står næringsopptaket i sentrum – vår kjernekompetanse ligger i å transportere næringen dit den trengs og når den trengs. Til cellene. Sukker er en viktig transportør av næring og bidrar til at næringen faktisk når raskt fram til cellene slik at disse er i stand til å produsere energi.
Tabell
Denne tabellen tar sikte på å fjerne mulige fordommer på sukker-/fruktoseinnholdet i FitLine-produktene, og forklare forskjellene deres til vanlig mat, nemlig 200 ml (6,8 fl.oz) appelsinjuice og et eple, som en enkel sammenligning. Med hensyn til sukkerinnholdet i FitLine-produktene, sikres det at hjernen får en fornuftig energiforsyning. Sammen med naturlig fruktose fra sukkerrør brukes det smakoptimalisert stevia som er utviklet eksklusivt for selskapet PM-International. Til informasjon, har vi listet gjeldende offisielle brød- og karbohydratenheter i en porsjon anbefalt på hver pakke (som en sammenligning i 200 ml.). De sammenligningene viser at FitLine-produktene kun inneholder en brøkdel av sukkeret i vanlige matvarer.

Kilder:
*Wikipedia.no
**Helsedirektoratet, 2016
***Wikipedia.de

Del dette innlegget

Abonnér på nyhetsbrev fra FitLineFacts

© Copyright 2018 – FitLineFacts