PM-International investerer i FoU for å sikre selskapets visjon om vekst
Med hovedbase i Schengen, Luxembourg, utvikler og distribuerer PM-International en rekke premiumprodukter for helse, fitness og skjønnhet gjennom sin merkevare FitLine®. Distribusjonen skjer gjennom uavhengige distributører (Teampartnere). Selskapet ble stiftet under navnet P.M. Cosmetics GmbH i Tyskland i 1993 av sin nåværende CEO, Rolf Sorg. I dag opererer PM-International i mer enn 40 land, og har til sammen en stab på mer enn 670 ansatte. I 2019 feiret PM-International den store åpningen av hovedkvarteret i Amerika, inkludert et distribusjonssenter i Sarasota, Florida. Det globale salget for 2019 nådde 1,11 milliarder dollar, og markerte dermed at selskapet for første gang brøt barrieren på 1 milliard dollar; verdensomsetningen var 834 millioner dollar året før. "Vi var ikke det raskeste selskapet på markedet til å nå 1 milliard dollar," sier Sorg, "men vi har alltid kunne vise til vekst og med et tydelig fokus på våre mål og kjerneverdier."
Sorg var en student som lette etter en bi-inntekt da han oppdaget direktesalg. Etter hvert jobbet han seg opp til å bli selskapets mest suksessrike distributør, og tok beslutningen om å satse på direktesalg på heltid. I 1993 gikk selskapet Sorg representerte ut av drift, så han valgte å starte sitt eget. Rolf Sorg forteller om sitt mål om å gi andre de samme mulighetene han selv har hatt i bransjen: et tilbud om kvalitetsprodukter og en gjennomsiktig, rettferdig og dupliserbar forretningsmodell. "Vi lever etter prinsippene 'If I can do it, you can do it' og 'simple, successful'," sier Sorg
"Å holde avstand betyr ikke at vi ikke kan tilby personlig kundeservice, utveksling i teamet eller ha arrangementer lenger." —Rolf Sorg, grunnlegger og CEO i PM-International
Milepæler
Blant selskapets prestasjoner i sin 27 år lange historie, er engasjementet i internasjonal elitesport. PM-Internationals FitLine®-merke har samarbeidet med organisasjoner som de tyske, østerrikske og polske skiforbundene, det tyske ishockeyforbundet, det tyske sykkelforbundet, det tyske friidrettsforbundet, det sveitsiske glideforbundet, det sveitsiske og luxemburgske håndballforbundet og Luxembourgs basketballforbund. Fra og med 2020 er FitLine også den offisielle leverandøren av ernæringsprodukter til Canadian Ski Association Alpine Canada. Selskapet samarbeider også med Cologne List®, som utelukkende inkluderer testing av produkter som har gjennomgått streng kvalitetstesting i forkant av testene mot spesifikke dopingmidler. Disse høyprofilerte tredjepartsalliansene er fordelaktig for produktenes renomme, sier Sorg. “Sportsprogrammet i PM-International, og spesielt uttalelser og suksesshistorier fra utøverne, øker tilliten til vårt merke. For distributørene våre er det et verktøy for å vekke interesse for produktene våre blant idrettsutøvere og sportsinteresserte."
I 2013 var PM-International det første direktesalgsselskapet som fikk kvalitetssertifisert selskapet av TÜV Hessen. Sertifiseringsprosedyren inkluderer en revisjon på stedet i selskapets hovedkvarter og evaluerer kriterier som lisensavgift, støtte for distributører og åpenhet i markedsføringsplanen.
“Sportsprogrammet i PM-International, og spesielt uttalelser og suksesshistorier fra utøverne, øker tilliten til vårt merke." –Rolf Sorg
Forskning og utvikling
Med formål om en kontinuerlig forbedring har PM-International investert betydelig i forskning og utvikling de siste årene. De har konsentrert seg om å intensivere grunnleggende og anvendt forskning i det interne teamet av forskere fra ernæringsvitenskap, celleforskning og matteknologi, og samarbeider med universiteter og forskningsinstitusjoner som Luxembourg Institute of Science and Technology (LIST) og University of Applied Sciences Upper Austria. Takket være det kontinuerlige engasjementet for innovasjon, har selskapet mer enn 70 nasjonale og internasjonale patenter.
"Hovedoppgaven vår er å utvikle nye høykvalitetsprodukter for helse, fitness og skjønnhet," sier Dr. Tobias Kühne, Chief Scientific Officer i PM-International. "I tillegg jobber vi målrettet og kontinuerlig med å øke biotilgjengeligheten til FitLine®-produktene ved å utvikle og forbedre nye formuleringer, erstatte ingredienser og omarbeide oppskrifter rundt vårt patenterte NTC®-konsept og dermed kunne forbedre menneskers livskvalitet."
I 2016 signerte selskapet en strategisk samarbeidsavtale med Luxembourg Institute of Science and Technology (LIST). Et felles forskningsprosjekt, ACTIVITIS, tar sikte på å trekke ut sekundære planteforbindelser fra druerester, et biprodukt fra den lokale vinindustrien, og “oppgradere” dem til industrielle formål på en bærekraftig måte. I fjor ga PM-International et betydelig bidrag til åpningen av Josef Ressel Center for Phytogenic Drug Research ved University of Applied Sciences Upper Austria.
Pandemien
Vår globale pandemi, sier Sorg, har minnet selskapet og distributørene om hvor viktig det er å være fleksibel og tilpasse seg raskt i møte med forandringer. "Jeg er spesielt stolt av våre Teampartnere – de har holdt et positivt fokus og vist stort lederskap gjennom disse utfordrende tider. Å holde avstand betyr ikke at vi ikke kan tilby personlig kundeservice, utveksling i teamet eller ha arrangementer lenger."
Etter å ha introdusert en rekke digitale innovasjoner for distributørene i månedene før pandemien, var PM-International forberedt på å snu driften og hjelpe distributørene sine til å gjøre det samme da hjemleveringer begynte over hele kloden. På begynnelsen av året introduserte selskapet PM TV, som tilbyr ubegrenset strømming av arrangementer, trening og informasjon til et verdensomspennende publikum. Teampartnere har en infrastruktur for å konsultere kundene sine via webmøter hjemmefra og legge inn bestillinger online. På den andre siden blir disse ordrene håndtert internt gjennom selskapets Customer Direct-program. Som en ekstra støtte tilbød PM-International verdensomspennende gratis frakt for sluttkunder i april, mai og juni.
Tidligere i sommer kunngjorde PM-International den globale lanseringen av sitt PM DirectCash-program, som gjør det mulig for Teampartnere å motta salgsinntekter umiddelbart for hver online kundeordre. Butikkinntekter blir kreditert i sanntid til distributørens My PMPay e-lommebok-mobilapp, hvor distribuørene kan velge om midlene skal settes inn på en bankkonto, PMPay debetkort eller PayPal-konto. PM DirectCash-programmet representerer enda et skritt fremover for å gi Teampartnere muligheten til å drive en helt digital virksomhet.
Filantropi
Gjennom stiftelsen 'PM We Care' har PM-International vært involvert i global filantropisk innsats i nesten to tiår.
Som den største bedriftssponsoren for hjelpeorganisasjonen World Vision, støtter PM We Care 2.300 sponsede barn, deres familier og hele samfunn i mer enn 60 regionale utviklingsprosjekter rundt om i verden, inkludert India, Peru, Kambodsja, Mongolia, Ghana og Indonesia.
Som svar på den globale pandemien, opprettet PM-International 'PM Helps', et fond på 1 million euro for å hjelpe mennesker i noen av Europas mest rammede regioner, inkludert Tyskland, Frankrike, Spania og Italia. Donasjoner inkluderte verneutstyr og medisinsk utstyr for sykehus, energibarer fra egen produktserie og penger til å skaffe catering til helsepersonell og familier i nød, samt desinfiserende middel for sikker gjenåpning av skoler.
"Vårt neste mål er å realisere 100% resirkulerbar produktemballasje innen utgangen av året." —Rolf Sorg
Fremtiden
"Jeg ser på det som mitt personlige ansvar overfor Teampartnerne å bygge en forretningsmodell som vil fortsette å fungere bærekraftig for fremtidige generasjoner. Bærekraft er et viktig tema vi jobber med akkurat nå", sier Sorg. "Vårt neste mål er å realisere 100% resirkulerbar produktemballasje innen utgangen av året."
Selskapets ambisiøse vekstplan inkluderer investeringer på flere millioner euro i utvidelsen av selskapets internasjonale hovedkvarter i Luxembourg, et fjerde lager på det europeiske logistikksenteret i Tyskland, ytterligere 10.000 + kvadratmeter lagringsplass ved hovedkvarteret Americas i Florida og ytterligere kontorlokaler for hovedkvarteret Asia-Pacific i Singapore. Når det gjelder sin globale ekspansjonsstrategi, startet PM-International nylig sin virksomhet i Ukraina. Det neste på selskapets agenda er storslåtte åpninger i Canada og Indonesia, og en utvidelse av virksomheten i Europa, med prelaunchfaser før åpningen av kontorer i Storbritannia, Belgia og Ungarn. "Strategisk og økonomisk er vi godt posisjonert til å bli Europas største network marketing-selskap i løpet av de neste tre årene," legger han til.
“Den nåværende utviklingen kan oppleves som skremmende for mange bedrifter. Mange ledere har ikke hatt noe annet valg enn å fokusere på å overleve fra dag til dag", sier J. Peter Scoblic i en artikkel for Harvard Business Review ("Læring fra fremtiden"; juli / august 2020). "Samtidig må ledere fortsette å planlegge for fremtiden selv i møte med usikkerhet", legger han til.
“Innsatsen er høy, og beslutninger som lederne tar nå kan ha forgreninger i flere år – eller til og med tiår. Når de jobber med å klare seg gjennom krisen, trenger de en måte å knytte nåværende trekk til fremtidige resultater.”